Gezondheidsklachten komen niet zomaar ergens vandaan. Voor alle klachten, lichamelijk, psychisch of mentaal geldt dat ze een oorzaak en een begin hebben. Ook al zijn logische verbanden niet altijd direct zichtbaar, ze zijn er doorgaans wel. In de Traditionele Chinese Geneeswijze is een gezondheidsklacht geen fenomeen op zichzelf, maar wordt er uitgegaan van het welbevinden van de mens als geheel: zowel fysiek, psychisch, sociaal, emotioneel als spiritueel (holistisch).

De Traditionele Chinese Geneeswijze kent een geschiedenis van ruim 5000 jaar oud . Fundamenteel in deze therapievorm is het begrip energie. Energie zorgt ervoor dat we kunnen zien, horen, voelen, denken, ademhalen, slapen, emoties kunnen uiten, eten kunnen verteren en onze talenten kunnen ontplooien.

Energie = stromen = bewegen = veranderen.

Alle denkbare functies en structuren hebben een element van verandering, van beweging en dus energie in zich. Dat geldt voor het fysieke lichaam, maar ook voor je denkbeelden, je relaties met andere mensen en dingen, tot en met de verste sterren en planeten.

Een gezondheidsklacht ontstaat wanneer energie niet meer vrij kan stromen. Dat resulteert in een blokkade en daarmee een disbalans in de energiehuishouding.
Blokkades van energie moeten liefst worden voorkomen. Bestaande blokkades dienen opgeheven te worden zodat de energie weer vrij kan stromen, waardoor het lichaam weer in balans komt.

Een voorbeeld: negatieve emoties kunnen een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van energieblokkades. Emoties kunnen onder bepaalde omstandigheden namelijk ingrijpen op iemands energiehuishouding en kunnen leiden tot gezondheidsklachten. Ook op het oog mechanische problemen als een nekhernia of een schouderbeperking kunnen veroorzaakt worden door onbewuste of bewuste negatieve emoties. Door het op gang brengen van de energiestroom krijgt het lichaam zelf weer de kans om de klachten “op te ruimen”.

De energiebalans kan verstoord worden door zowel interne als externe factoren. Als het lichaam niet zelf in staat is om het evenwicht te herstellen, dan helpt de Traditionele Chinese Geneeswijze daar een handje bij. Acupunctuur en tui-na massage kunnen het lichaam vaak zo goed reguleren, dat het energie-evenwicht zich blijvend herstelt. Klachten verminderen sterk of verdwijnen vaak volledig. Dat vraagt vaak van de cliënt een eigen bijdrage in verandering van gedrag en leefstijl.
Wanneer lichaamsfuncties door bijvoorbeeld een ongeval onherstelbaar verstoord zijn, kan acupunctuur ingezet worden ten behoeve van symptoombestrijding en pijnstilling.

De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) heeft een lijst samengesteld met aandoeningen waar acupunctuur goede resultaten mee haalt of verbetering kan bieden:

• Allergie: allergische verkoudheid, hooikoorts, astma/bronchitis, allergie voor voedsel en huisdieren.
  • Borst: spanning op de borst, pijn op de borst, hartkloppingen, opgezette/pijnlijke flanken.
  • Buik: buikkrampen, buikrommelingen, buikpijn, opgezette buik.
  • Gewrichten, spieren en pezen: nek en rugklachten, stijfheid, pijnklachten, bewegingsbeperkingen, artrose, verstuikingen, reumatische aandoeningen, spierklachten, gewrichtsontstekingen, slijmbeursontsteking, krachtsvermindering, tintelingen, RSI, fibromyalgie.
  • Gynaecologie: menstruatieklachten, premenstrueelsyndroom, overgangsklachten, gespannen pijnlijke borsten, sommige vormen van onvruchtbaarheid.
  • Huid: transpiratieproblemen, jeuk, droge huid, eczeem, acne, gordelroos, steenpuisten.
  • Hoofd: hoofdpijn, migraine, haaruitval, aangezichtspijn, duizeligheid, zwaar gevoel in het hoofd.
  • Interne aandoeningen: bloedarmoede, kouwelijkheid, hitte gevoel, doorbloedingsproblemen, hoge of lage bloeddruk.
  • Keel: schildklieraandoeningen, heesheid, keelpijn, spraakproblemen, brok in de keel.
  • Kinderziekten: bedplassen, slaapproblemen, astma, hoest, oorpijn, darmklachten, groeipijn.
  • Long: (chronische) verkoudheid, hoest, kortademigheid, hyperventilatie.
  • Maag/darm: misselijkheid, slechte eetlust, overgeven, zuurbranden, oprispingen, maagpijn, diarree, constipatie, aambeien.
  • Mentale stoornissen: slaapproblemen, rusteloosheid, angst, flauwvallen, dwangmatig huilen/lachen, depressie, snel schrikken, vergeetachtigheid, gebrek aan energie, stress, burn-out, algehele zwakte.
  • Mond, neus en ogen: slechte adem, droge mond, tandvleesproblemen, (chronische) loopneus; ontstoken, jeukende, tranende, droge, branderige ogen, wazig zien, vlekken zien.
  • Urinewegen: urineweginfectie, incontinentie, impotentie, vroegtijdige/nachtelijke zaadlozingen.
  • Zwangerschapsklachten: misselijkheid, zure oprispingen, stuitligging, pijn na de bevalling, stimuleren van borstvoeding.
  • Overige: overgewicht, syndroom van Menière, rusteloze benen, nervositeit, irritatie, vochtophoping in de ledematen.