Gezondheidsklachten

Gezondheidsklachten komen niet zomaar ergens vandaan. Voor alle klachten, lichamelijk, psychisch of mentaal geldt dat ze een oorzaak en een begin hebben. Ook al zijn logische verbanden niet altijd direct zichtbaar, ze zijn er doorgaans wel.

Waar helpt acupunctuur bij?

De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) heeft een lijst samengesteld met aandoeningen waar acupunctuur goede resultaten mee haalt of verbetering kan bieden:

Lijst met aandoeningen

• Allergie: allergische verkoudheid, hooikoorts, astma/bronchitis, allergie voor voedsel en huisdieren.
  • Borst: spanning op de borst, pijn op de borst, hartkloppingen, opgezette/pijnlijke flanken.
  • Buik: buikkrampen, buikrommelingen, buikpijn, opgezette buik.
  • Gewrichten, spieren en pezen: nek en rugklachten, stijfheid, pijnklachten, bewegingsbeperkingen, artrose, verstuikingen, reumatische aandoeningen, spierklachten, gewrichtsontstekingen, slijmbeursontsteking, krachtsvermindering, tintelingen, RSI, fibromyalgie.
  • Gynaecologie: menstruatieklachten, premenstrueelsyndroom, overgangsklachten, gespannen pijnlijke borsten, sommige vormen van onvruchtbaarheid.
  • Huid: transpiratieproblemen, jeuk, droge huid, eczeem, acne, gordelroos, steenpuisten. Hoofd: hoofdpijn, migraine, haaruitval, aangezichtspijn, duizeligheid, zwaar gevoel in het hoofd.
  • Interne aandoeningen: bloedarmoede, kouwelijkheid, hitte gevoel, doorbloedingsproblemen, hoge of lage bloeddruk.
  • Keel: schildklieraandoeningen, heesheid, keelpijn, spraakproblemen, brok in de keel.
  • Kinderziekten: bedplassen, slaapproblemen, astma, hoest, oorpijn, darmklachten, groeipijn.
  • Long: (chronische) verkoudheid, hoest, kortademigheid, hyperventilatie.
  • Maag/darm: misselijkheid, slechte eetlust, overgeven, zuurbranden, oprispingen, maagpijn, diarree, constipatie, aambeien.
  • Mentale stoornissen: slaapproblemen, rusteloosheid, angst, flauwvallen, dwangmatig huilen/lachen, depressie, snel schrikken, vergeetachtigheid, gebrek aan energie, stress, burn-out, algehele zwakte.
  • Mond, neus en ogen: slechte adem, droge mond, tandvleesproblemen, (chronische) loopneus; ontstoken, jeukende, tranende, droge, branderige ogen, wazig zien, vlekken zien.
  • Urinewegen: urineweginfectie, incontinentie, impotentie, vroegtijdige/nachtelijke zaadlozingen.
  • Zwangerschapsklachten: misselijkheid, zure oprispingen, stuitligging, pijn na de bevalling, stimuleren van borstvoeding.
  • Overige: overgewicht, syndroom van Menière, rusteloze benen, nervositeit, irritatie, vochtophoping in de ledematen.
Sluit Menu